טיפול בעקבים קורסים

מאת: דר' רינת ביטון 
ניתן להגדיר שקריסת העקבים היא בעצם עיוות של החלק הקרני של הפרסה כתוצאה משינוי בגובה העקב כלפי מעלה. ניתן לראות זאת בעקב אחד או בשני העקבים. כאשר הסוס דורך על הפרסה בצורה לא מאוזנת את רוב המשקל "סופגת" נקודה אחת מסוימת. 

בזמן הדריכה הנורמאלית הסוס מניח משקל על שני שליש האחורי של הפרסה (העקבים והמחוג ביחד ואז הקצה הקידמי כמו שאנשים קודם דורכים על העקב ואז על החלק הקידמי של כף הרגל)שני העקבים והמחוג צריכים לגעת ברצפה בו זמנית. 
גובה בעקבים והמחוג צריכים להיות בקו ישר בכדי לאפשר דריכה נכונה. 
במקרה ואין איזון לפרסה צד אחד יספוג בנחיתת הרגל לרצפה את רוב המשקל. במקרה והמחוג מצומצם או צר ולא מפותח, שני העקבים יעוותו. עקב חלוקת משקל לא נכונה. 

חוות סוסים - ג'וקי קלאב 

קריסת העקבים גורמת לכאב בחלק האחורי של הפרסה ויכולה לגרום לצליעה. 

השינוי הניראה מבחוץ רק מעיד על האופן בו המשקל מתחלק בתוך הפרסה על העצמות הרצועות הגידים והמפרקים, כולם עלולים להינזק במקרה והפרסה לא מאוזנת לזמן ממושך. 

חוות סוסים - ג'וקי קלאב 

בצילום למטה ניתן ליראות איך העצמות לא ישרות ואיך המשקל מחולק באופן לא שווה על שני הצדדים. סוס כזה תחת לחץ עבודה במשך הזמן יפתח פתלוגיות שונות וכאבים בפרסה במפרקים רצועות גידים למעלה ברגל ולפעמים גם בגב. 

חוות סוסים - ג'וקי קלאב 

לא תמיד תראה צליעה ישירה אך אני משתמשת במונח "פצצת זמן" עניין של זמן עד שתופיע הצליעה. הסיבות לחוסר האיזון בעיקר קונפורמציה של הסוס וטילוף. אופן דריכת הסוס נקבע עפי מצב העצמות של הסוס. על המפרזל להתאים את הטילוף לקונפורמציה הספציפית של הסוס וכן לאזן את הפרסה בכדי למנוע את עיוות בטלף. 

בהרבה מקרים ניתן ליראות סדקים בצידי ההעקב, צמיחה לא נורמאלית של העקב (טבעות של הציפורן), כתמי דם בפרסה וכמוכן רקבונות והצרות של המחוג. קיר הפרסה "מתקפל פנימה" ונסדק. זרימת הדם לפרסה מושפעת מתהליך זה וישירות משפיעה על איכות וקצב הצמיחה של הטלף. 

איך מטפלים?
הטיפול משלב וטרינר ומפרזל. ראשית יש לבדוק את קונפורמצית הסוס וכן את אופן הדריכה. לעיתים יש לצלם את הפרסה ברנטגן בכדי לאמוד את חוסר האיזון של העצמות והטלף.
יש לטלף את הסוס ולשנות בהדרגה את גובהה העקב עד שהסוס נוחת מאוזן.
במקרים מסויימים יש לבנות פרסה מיוחדת שעוזרת בחילוק המישקל בחלק האחורי של הפרסה. 

וניתן להשאיר צד אחד (הגבוהה) באוויר בכדי לאפשר לטלף לחזור למצבו המאוזן. 

חוות סוסים - ג'וקי קלאב 

בהרבה מקרים כאשר עקב אחד גבוה, בצד הנגדי לו באיזור הקדמי, ימצא Flareיש להוריד אותו. יש להשתמש בקצה המחוג כסימון למרכז הפרסה. 
איזון הפרסה לא מסתיים בדריכה ישרה משני צידי העקב. בנוסף יש לשים לב לזוויות העקבים והפרסה ביחס לעצמות והכתף, לאורך הטלף בעקבים וה Toe 
ועוד. 

במקרים מורכבים בהם מופיעה צליעה ישנם מס' מרכיבים נוספים לטיפול לפי המלצת הרופא המטפל.
פרסות בריאות ומאוזנות שומרות על הסוס מפני פציעות בספורט כגון מתיחות גידים ורצועות, פגיעות במפרקים, וכאבי גב.
רוב המקרים ניתנים לריפוי אך זיהוי מוקדם מלווה בפרוגנוזה טובה יותר. 

כחלק מהבדיקה השנתית והחיסונים בקשו מהוטרינר והמפרזל להסתכל על הפרסות של הסוס שלכם . במאמר קודם כתבתי על תוכנת מחשב הנמצאת בראשותי, המודדת את כל השינויים בפרסה ובמפרקים. 
כיום תוכנה זו משמשת כעזר לוטרינרים ומפרזלים לבדיקה שנתית שגרתית. וכל זאת בכדי לשמר את מצב בריאותו של הסוס. 

כותבת המאמר היא בוגרת האוניברסיטה של ליברפול אנגליה. אשר עבדה 3 שנים בחול עם סוסי ספורט ומרוצים. כיום בהתמחות מטעם ארגון הוטרינרים הבריטי ועובדת בישראל. חברה בארגונים שונים באירופה וארה”ב.